Jednym z teoretyków umiejętności przekonywania, ale bez zamykania jej na terenie sporu, był znany filozof, matematyk i fizyk Błażej Pascal (1623?1662). Napisał on m.in. rozprawę pt. O duchu metody geometrycznej i sztuce przekonywania (De l’esprit géométrique et de l’art de persuader). Użyte w tytule słowo persuader przypomina o istnieniu polskiego ?perswadować” i o potrzebie wyjaśnienia naszym czytelnikom stosunku zachodzącego między ?przekonywaniem” a ?perswazją”. Otóż perswazją wpływamy na czyjeś stany uczuciowe, postanowienia, zamiary. Perswadować bowiem znaczy nie tylko przekonywać, lecz także nakłaniać, namawiać, najczęściej do podjęcia albo zaniechania zamierzonego czynu; w tym ostatnim wypadku mówi się, że się komuś ów zamiar wyperswadowało. Na” kresach wschodnich przy przepijaniu jeden do drugiego, biesiadnik unosząc kieliszek mówił do swego towarzysza: ?Perswaduję do waćpana”. Na to adresat odpowiadał: ?Bynajmniej nie obojętnie” i natychmiast wypijał swój trunek. Odpowiedź miała znaczyć, że perswazja nie została przyjęta obojętnie, ale wywarła skutek.
W dalszych rozważaniach nie będziemy zajmowali się perswazją, a szczególnie perswazją opisanego wyżej typu. Przyjmujemy za Pascalem, że pojęcie ?przekonywać” jest szersze i obejmuje także ?perswadować”. Wobec tego, gdy mowa będzie ogólnie o przekonywaniu, należy rozumieć, że chodzi także o perswazję.
Według Pascala przekonywanie może być kierowane do człowieka dwiema drogami: albo do jego rozumu, albo do woli, dysponującej również sferą uczuć. Wobec tego istnieją dwie metody przekonywania:
- nastawiona na władze umysłowe; metoda, od której wymaga się dowodu prawdziwości twierdzeń;
- apelująca do woli i uczucia, które często kapitulują wobec argumentów nie mających nic wspólnego z prawdą czy słusznością.
Niestety ? stwierdza Pascal ? ludzie częściej rządzą się kaprysem i uczuciem niż umysłem.
Względy, jakimi się kierują ludzie dający się przekonać argumentami, należącymi do drugiej metody, są rozmaite i bardzo skomplikowane. Opanowanie sztuki przekonywania w tym zakresie przekraczałoby, jak twierdzi Pascal, jego kompetencje i dlatego zajmuje się problemami, związanymi z pierwszą metodą. Dla Pascala zaś wzorem dowodów, którym nie może się oprzeć rozum ludzki, jest sposób, w jaki udowadnia swe twierdzenia geometria. Ten pogląd tłumaczy nam, dlaczego Pascal dał swojej rozprawie tytuł O duchu metody geometrycznej i sztuce przekonywania i dlaczego pierwszą część poświęcił nieodpartej sile przekonywającej dowodzeń w geometrii i w ogóle w matematyce, drugą zaś dopiero sztuce przekonywania, w której zawarł szereg wskazówek, rad praktycznych, jak postępować przy argumentowaniu i uzasadnieniu tez, gdy są one kierowane do sfery umysłu ludzkiego, a nie do woli wraz z uczuciami. Z rad i spostrzeżeń Pascala skorzystamy w dalszych rozdziałach, nie powołując się już na źródło. Nie są to bowiem twierdzenia, które by były przedtem nieznane; przeciwnie ? przedstawia prawdy ogólnie przyjęte, wypracowanie zbiorowym wysiłkiem stuleci, tylko zebrane i zestawione przez niego w bardzo zresztą niekompletnym składzie.