O ile dyskusja w małym gronie prowadzona jest samorzutnie, o tyle większy zespół organizuje ją zazwyczaj zgodnie ze sposobem parlamentarnym. Wówczas przedstawiciel organizatorów spotkania przeprowadza wybór przewodniczącego, który ma pokierować całością dyskusji. Zazwyczaj wybiera się na przewodniczącego osobę, która cieszy się pełnym zaufaniem i odznacza się doskonałą znajomością tematu dyskusji.
Zadanie przewodniczącego oraz jego postawa zostały ujęte w 14 punktach, z których pierwsze 7 określa, co powinien on robić, drugie 7 zaś, czego ma się w czasie prowadzenia dyskusji wystrzegać. Oto część pozytywna:
- Przewodniczący kieruje dyskusją, udzielając i odbierając prawo głosu. Prowadzi listę osób, które osobiście wyraziły chęć wypowiedzenia się. Dyskusja bowiem odbywa się w ten sposób, że każdy, kto wyraził chęć zabrania głosu, wypowiada się według kolejności zgłoszeń.
- Panuje nad dyskusją troszcząc się o to, by zabierający głos nie odbiegał od tematu i nie obrażał uczestników dyskusji. Dba o poziom merytoryczny i formalny ? to znaczy wpływa na dyskutantów, by nie mówili głupstw, chociażby nawet na temat, i by nie przekraczali norm zwyczajowych odnoszących się do formy parlamentarnej prowadzenia dyskusji. Przy okazji uczy młodych, niedoświadczonych uczestników właściwych obyczajów i form obowiązujących przy wymianie zdań.
- Jest obiektywny i bezstronny w ocenie wypowiedzi, niemniej jednak stara się ograniczyć wypowiedzi ludzi nazbyt gadatliwych i uśmierzać zawodowych pyskaczy. Rozwiązuje sprzeczność, jaką jest postulat, by wypowiadający się mieli pełną swobodę wypowiedzi i jednocześnie, by utrzymany został porządek i temat dyskusji.
- Co pewien czas robi podsumowanie wyników dyskusji, stawia dalsze problemy do rozwiązania w kolejności podyktowanej ich hierarchią.
- Planuje, jak najracjonalniej zużyć czas przeznaczony na dyskusję. W razie jej przeciągania się proponuje ograniczenie wypowiedzi, zamknięcie listy mówców i poddaje wnioski do głosowania. W niektórych dyskusjach wielotematycznych troszczy się, by roztrząśnięto najwięcej problemów w ciągu zaplanowanego czasu, a więc odpowiedzialny jest i za wydajność dyskusji.
- Przeprowadza głosowanie i respektuje zdanie większości. Utarło się, że w wypadku równej liczby głosów ,,za” i ?przeciw” przechodzi zdanie tej połowy dyskutantów, wśród których znalazł się głos przewodniczącego.
- Co godzinę lub co półtorej zarządza 5?15 minutową przerwę, prosi o wywietrzenie sali.
Oto punkty negatywne odnoszące się do przewodniczącego dyskusji:
- Nie może on być jedynie dystrybutorem prawa głosu, lecz również tym, który potrafi pobudzić do wypowiedzenia się ludzi nie przejawiających chęci aktywnego uczestniczenia w dyskusji.
- Nie dopuszcza do przyjęcia twierdzeń, które nie są dostatecznie uzasadnione, nie pozwala, by dyskusja utknęła na martwym punkcie przez brak zdecydowanej odprawy dla tez fałszywych czy niesłusznych. Przewodniczący ułatwia uczestnikom śledzenie losów tez wyjaśniając, które zostały utrzymane, a które obalone.
- Nie wykorzystuje swego stanowiska i po każdej wypowiedzi nie zabiera głosu na jej temat, uważając siebie za bardziej upoważnionego do mówienia niż inni uczestnicy dyskusji.
- Nie dopuszcza do rozgardiaszu, prywatnych rozmów, szeptów powodujących rozproszenie uwagi. Z drugiej jednak strony nie powinien przewodniczący nadużywać swego głosu przy przywołaniu do porządku zebranych. Wystarczy potępiające spojrzenie, gest, krótkie wezwanie.
- Nie pozwala przeciągać zbyt długo dyskusji, pamiętając, że ludzie są zmęczeni, jeżeli dyskusja odbywa się po pracy. Szczególnie zwraca uwagę na to, by dyskutanci nie rozgadali się 1 nie siedzieli do późna w nocy.
- Nie podkreśla wagi swego głosu w wypadku potrzeby przegłosowania jakiegoś wniosku.
- Nie opuszcza dyskusji ani na chwilę, a w czasie przerw odbywa tzw. kuluarowe rozmowy, prosząc o krytykę i uwagi dotyczące stosowanego sposobu jej prowadzenia.