Zanim rozpocznie się dyskusja, zanim nastąpi wymiana zdań, należy dość szczegółowo określić jej zakres. Nie można sobie powiedzieć, że będziemy dyskutowali na przykład o prawie karnym, o estetyce, o gospodarce narodowej, o fizyce, albo o czymś ,,w ogóle”. Należy w miarę możności teren dyskusji zacieśnić, jeżeli chcemy, by dała ona nam jakieś wnioski, na które obie strony się zgodzą ? postawić wyraźny problem i ten wycinkowy problem rozwiązywać. Tak na przykład nie poruszamy się po całym prawie karnym, ale zajmujemy się wyczynami chuligańskimi ?zastanawiając się, czy kary obecnie stosowane odstraszają młodzież od przestępstw czy są zbyt małe; nie dyskutujemy o estetyce w ogóle, lecz o tym, czy przyjemność stanowi nieodłączny składnik postawy odbiorcy dzieła sztuki.
Przy wyborze tematu do dyskusji nie należy jednak popadać w drugą skrajność i wybierać jakieś wąskie zagadnienie bez uprzedniego rozejrzenia się w całej tematyce. Bardzo pożyteczna metoda ustalania terenu dyskusji polega na sporządzeniu zestawienia wszystkich możliwych tematów i kolejnym ich eliminowaniu, by w końcu otrzymać najbardziej pożądany.
W czasie przygotowania dyskusji i zakreślania jej tematyki warto pamiętać:
- uwagę Arystotelesa, że do dyskusji nadaje się tylko taki temat, który wymaga pracy umysłu. Dyskusja nie jest pogawędką, w czasie której możemy sobie wypoczywać, pleść co nam ślina na język przyniesie;
- że nie opłaca się dyskutować nad zasadami, na których opiera się współżycie społeczeństwa. Jaki jest sens rozprawiania i zastanawiania się, czy należy szanować rodziców, czy trzeba trzymać się zasady, by nikomu nie sprawiać niepotrzebnie przykrości i bólu, czy potrzebne jest prowadzenie walki z analfabetyzmem? Z góry bowiem wiadomo, że nie uda się uzasadnić twierdzenia przeczącego. Dyskusja zmierzająca zaś do pogłębienia problematyki zawartej w wymienionych pytaniach powinna być inaczej sformułowana, np. dlaczego powinniśmy szanować rodziców, dlaczego powinniśmy unikać sprawiania przykrości i zadawania bólu itd.;
- że nie jest rzeczą rozsądną poddawać pod dyskusję problemy, które znajdują się jeszcze w stadium opracowywania w pracowniach naukowców, uważając je za rozwiązane. Na przykład nie ma sensu zastanawianie się, czy w wyniku znacznego przedłużenia życia ludzkiego, starzy ludzie będą rozporządzali pełnią władz umysłowych, skoro gerontología dopiero zaczyna się rozwijać. Nie będzie więc w tym przypadku dyskusji, tylko wymiana osobistych przypuszczeń.
Niezależnie od wytyczenia terenu należy w wypadku dyskusji zorganizowanej ustalić, dla kogo ona jest przeznaczona ? dla laików czy specjalistów ? czy wymaga uprzedniego zawiadomienia o temacie i przygotowania się uczestników, czy z pewnych względów ma być prowadzona spontanicznie przez uczestników, którzy nie powinni się do niej przygotować. Pewne bowiem typy dyskusji, jak na przykład omówiony już drenaż obaw i zastrzeżeń, dają lepsze rezultaty, gdyż dyskutanci dowiadują się o przedmiocie wymiany zdań dopiero od przewodniczącego i zagajającego dyskusję.