Jeśli chcemy dowiedzieć się, czy słyszane zdanie jest prawdziwe, sprawdzamy, w jakim stosunku pozostaje ono do rzeczywistości. Tu sytuacja bywa więc stosunkowo prosta. Gorzej przedstawiają się oceny dotyczące prawdopodobieństwa, a jeszcze bardziej zawiłe są teoretyczne problemy oraz działania ludzkie, o których orzekamy, że są słuszne albo niesłuszne. Socjologowie zajmujący się badaniem opinii społecznej wyróżnili pięć stopni aprobaty i dezaprobaty. Otóż to, co zostało przedstawione ? a nie chodzi tu o zdania prawdziwe albo fałszywe oraz mniej lub bardziej prawdopodobne, może być uważane za:
- absolutnie słuszne,
- częściowo słuszne,
- wątpliwe,
- częściowo niesłuszne,
- absolutnie niesłuszne.
Gdybyśmy zastosowali tę skalę do wypowiedzi osób np. w stosunku do postulatu: ?kara śmierci powinna być zniesiona”, z jednej strony mielibyśmy tych, którzy mają tylko argumenty przeciw karaniu śmiercią, z drugiej tych ? którzy mają tylko argumenty przemawiające za jej stosowaniem. Niezdecydowani mający równą liczbę argumentów albo argumenty równie silne za, jak i przeciw żądaniu uznają tezę za wątpliwą. Stanowisko wypowiadających się, że teza jest częściowo słuszna lub częściowo niesłuszna, mimo pozornego podobieństwa jest różne. Pierwsi twierdzą, że mimo posiadania kontrargumentów przychylają się do postulatu, drudzy ? widzą przewagę kontrargumentów i są mu przeciwni. A chodzi tu nie tylko o liczbę argumentów, ale i o ich wagę, co jest w gruncie rzeczy kwestią ocen, o których była mowa w podrozdziale noszącym tytuł ?Trzy wartości”.
Należy się również liczyć ze stanowiskiem sceptycznym, kiedy dyskutant powiada, że nie wie, co jest prawdą, a co fałszem, co słuszne, a co niesłuszne, Jego zdaniem wszystko jest więc tak zagmatwane, iż nie chce zajmować stanowiska i wstrzymuje się od aprobaty i dezaprobaty. Z takim, oczywiście, trudno dyskutować. Niekiedy można przekonać sceptyka o niesłuszności zajmowanej postawy, wytykając mu, że o wszystkim wątpi, ale nie podaje w wątpliwość samej zasady wątpienia i że to jest brak konsekwencji.